Wyniki badań rynku GASTRO

Data publikacji:
25 Luty 2025
Odsłuchaj tekst

Badanie i raport rynkowy 2024/2025 to wkład informacyjny dla przyszłości polskiej gastronomii - przygotowane przez MADE FOR RESTAURANT 2024/2025.

  • Kochamy środowisko i kochamy restauracje, które je kochają.

Goście pozytywnie odbierają restauracje korzystające z produktów od lokalnych dostawców (74%), ograniczające marnowanie żywności (72%), redukujące użycie plastiku (66%), korzystające z ekologicznych środków do mycia naczyń (59%) czy też ekologicznych zmywarek (54%).

  • Wege wszędzie? Niekoniecznie.

55% Polaków uważa, że każda restauracja powinna posiadać w ofercie dania wege. Biorąc pod uwagę te opinie i modę na kuchnię bezmięsną, zaskakiwać może, że tylko 3% badanych z reprezentatywnej grupy określiło siebie jako jaroszy albo wegan czy wegetarian. Niemniej jednak należy pamiętać, że wiele osób ogranicza spożycie mięsa – 15% badanych je mięso tylko okazjonalnie, a 60% spożywa je kilka razy w tygodniu. Preferencje klientów w zakresie kuchni roślinnej wskazują na dominację dań powszechnie kojarzonych z komfortem i tradycją, takich jak makaron (49%), sałatki (48%), pizza (40%), pierogi i gnocchi (40%) czy zupy (37%). Tylko mniej więcej co 10. gość zamawiający dania wege wybiera tacos (12%) lub paellę (11%).

  • Nagrody rządzą, a jednak…

Goście restauracji, którzy przy wyborze lokalu zwracają uwagę na nagrody kulinarne/wyróżnienia, lubią mieć w oczach gwiazdki Michelin (dla 41% pytanych z tej grupy mają one znaczenie przy wyborze miejsca do jedzenia). Jedyny na świecie polski Ranking restauratorów Forbes&MADE FOR Restaurant liczy się dla 28%, natomiast indywidualne nagrody szefów, restauratorów i barmanów – dla 38%. Co ciekawe, aż 16% gości wskazało, że jada w restauracjach typu fine dining, co przy 71% jadających w fast foodach może nie robi wrażenia, ale pokazuje, że kuchnia premium ma się naprawdę dobrze. Polska gastronomia i jej twórcy powinni więc ambitnie prężyć pierś po wyróżnienia i walczyć o nie.

  • Menu – majstersztyk.

Goście wysoko zawieszają restauracjom poprzeczkę. Największe wrażenie robią na nich chleb z kraftowego wypieku (78%), własne przetwory (70%), burgery z ekskluzywnym mięsem (61%) czy też skomplikowane mieszanki ziół (51%). Kawa też musi być wyjątkowa, a lokal powinien oferować gościom szeroki wybór jej mieszanek (64% badanych, którzy piją kawę w restauracjach, wskazało, że aspekt ten jest dla nich kluczowy w kontekście budowania wartościowych i nowatorskich doświadczeń związanych z kawą).

  • Rewolucja technologiczna w restauracjach to fakt.

To już fakt wymuszony przez życie – 58% gości ocenia jako przydatne systemy do rezerwacji stołów, 32% – indywidualne platformy do zamawiania jedzenia, 26% – menu z QR kodem na stolikach, a 11% – napiwki przez aplikacje. Jednocześnie 66% badanych wskazało, że korzysta z co najmniej jednego rozwiązania technologicznego. Nie tylko zmieniająca się rzeczywistość, ale i oczekiwania gości zmuszają restauratorów do wyjścia poza strefę komfortu, zeszyty, telefony i Excele.

 

POBIERZ badanie i raport MADE FOR RESTAURANT 2024/2025!

 

SMAKI

 

 

Twoja ocena:
Ocena: 0.0 (Oddano 0 głosy)
Wyświetlenia:  10
Pogoda
Katowice